16.11.2019 Animatus w Muzeum Zabawek i Zabawy

Animatus  w Muzeum Zabawek i Zabawy

16.11.2019

  • Godz. 15.00 Otwarcie wystawy pn. „Animatus. Progres” | Muzeum Zabawek i Zabawy (pl. Wolności 2)
  • Godz. 15.30 Prezentacja prac Laureatów, powstałych w ramach Międzynarodowego Konkursu Twórców Lalek Teatralnych pn. ANIMATUS | Muzeum Zabawek i Zabawy (pl. Wolności 2)

 

 

15-17 listopada 2019 r.

Finał Międzynarodowego konkursu na koncepcję i realizację lalki/animowanego obiektu/formy teatralnej „Animatus”.

prezentacja zwycięskich prac / gościnne spektakle / wystawa / wykład / warsztaty

 

„Animatus” to międzynarodowy konkurs na koncepcję i realizację lalki, animowanego obiektu lub innej formy teatralnej, którego inicjatorem jest Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Przedsięwzięcie, które odbyło się w tym roku po raz drugi, ma na celu poszukiwanie nowych form wyrazu w obszarze teatru lalek (także teatru lalek dla dorosłych) oraz wspieranie nowatorskich projektów scenograficznych.

Jak pokazuje przebieg konkursu, oryginalnych pomysłów na eksplorowanie teatralnej formy nie brakuje, a na postawione w Animatusie zadanie wpłynęło kilkadziesiąt ciekawych prac autorstwa artystów różnych dziedzin. W drodze dwuetapowej oceny, Jury w składzie Katarzyna Proniewska-Mazurek, Marek Waszkiel i Piotr Tetlak, wyłoniło ostatecznie trzy zwycięskie koncepcje. Ich twórcy uzyskali nagrody w wysokości 1100 Euro oraz szansę na realizację swoich projektów podczas rezydentury w Kielcach. W jej ramach laureatom zapewniono nie tylko niezbędne materiały i pracownie, ale też profesjonalne wsparcie reżyserów, scenografów, konstruktorów.

A wszystko po to, by zgodnie z ideą przedsięwzięcia Animatus (co z łacińskiego oznacza „ożywiać”) proponowane obiekty czy lalki faktycznie zyskały swoje życie, zaistniały przed publicznością, były przyczynkiem do dyskusji o możliwościach dzisiejszego teatru formy.  

I takie właśnie wydarzenia zaplanowano na uroczysty finał konkursu obejmujący prezentacje zwycięskich prac, wystawę „Animatus. Progres”, warsztaty, wykład, a także spotkanie „Forum form” z udziałem studentów i absolwentów szkół artystycznych, służące wymianie doświadczeń i idei dotyczących tworzenia współczesnych lalek-animantów. 

Podobnie jak w roku ubiegłym, w finale Animatusa nie zabraknie pokazów lalkarskich spektakli dla dorosłych. Będzie to „Makbet” Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, „Exit. Fantazje Hamleta” niemieckiego teatru Figurentheater Wilde & Vogel oraz „Pokój Gerdy” Teatru Osobniak z Rosji.

PROGRAM

15 listopada / Piątek

  • Godz. 19.00 „Makbet” | Teatr Lalki i Aktora  „Kubuś” (ul. Duża 9)

16 listopada / Sobota

  • Godz. 10.00 -14.00 „Nasze dziwne stwory” – warsztaty lalkarskie z Davidem Zuazolą | Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” (ul. Duża 9)
  • Godz. 15.00 Otwarcie wystawy pn. „Animatus. Progres” | Muzeum Zabawek i Zabawy (pl. Wolności 2)
  • Godz. 15.30 Prezentacja prac Laureatów, powstałych w ramach Międzynarodowego Konkursu Twórców Lalek Teatralnych pn. ANIMATUS | Muzeum Zabawek i Zabawy (pl. Wolności 2)
  • Godz. 17.00  „Exit. Fantazje Hamleta” Figurentheater Wilde & Vogel (Niemcy) | Kieleckie Centrum Kultury Mała Scena (pl. Moniuszki 2B)
  • Godz. 19.00 „Makbet” |Teatr Laki i Aktora  „Kubuś” (ul. Duża 9)  

17 listopada / Niedziela

  • Godz. 10.00-13.30 „Nasze dziwne stwory” –  warsztaty lalkarskie z Davidem Zuazolą | Teatr Lalki i Aktora  „Kubuś” (ul. Duża 9)
  • Godz. 14.00 „Forum form” – prezentacja prac studentów i absolwentów uczelni artystycznych | Muzeum Zabawek i Zabawy (pl. Wolności 2 )
  • Godz. 15.00 Współczesne lalki teatralne – wykład prof. Marka Waszkiela | Muzeum Zabawek i Zabawy (pl. Wolności 2)
  • Godz. 16.30 Prezentacja prac Laureatów, powstałych w ramach Międzynarodowego Konkursu Twórców Lalek Teatralnych pn. Animatus | Muzeum Zabawek i Zabawy (pl. Wolności 2)
  • Godz. 18.00 „Pokój Gerdy” Teatru Osobniak (Rosja) | Kieleckie Centrum Kultury Mała Scena (pl. Moniuszki 2B)

 

INFORMACJE O WYDARZENIACH

  • OTWARCIE WYSTAWY „ANIMATUS. PROGRES”

W pierwszej edycji konkursu Animatus przebieg odbywanych w jego ramach rezydentur artystycznych prezentowano w ramach wystawy „Animatus. Proces”. Teraz, realizując nasz projekt po raz drugi, towarzyszy nam hasło „Progres”, które wskazuje zarówno na kontynuację samego Animatusa, ale też przyświecającą mu idee rozwoju obszaru teatru lalek o nowatorskie rozwiązania konstruktorskie, plastyczne i technologiczne. 

Tegoroczna wystawa przedstawia etapy powstawania prac zwycięzców konkursu: Pameli Leończyk, Łukasza Puczko i Przemysława Żmiejko.

Za dokumentację zdjęciową procesu tworzenia nagrodzonych animantów odpowiada uznany fotograf teatralny Bartek Warzecha, a za projekt wystawy – Dominika Janicka z Instytutu Dizajnu w Kielcach.    

 

  • PREZENTACJE PRAC LAUREATÓW KONKURSU ANIMATUS

W ramach dwóch pokazów wieńczących realizację nagrodzonych w konkursie koncepcji obiektów lalkarskich zobaczymy trzy etiudy z udziałem aktorów/animatorów. Będą to performatywne prezentacje prac: „Przedłużenie” Pameli Leończyk, „Mamut” Łukasza Puczko, „Enter The Puppet – Golem 01” Przemysława Żmiejko.

PRZEDŁUŻENIE

Autorka wykonała silikonowy odlew własnego ciała, a następnie, inspirując się ciałem swojej zmarłej babki, stopniowo zniekształciła go. Odlew jest rodzajem maski/kostiumu, który wykorzystany zostanie w tańcu, podczas prezentacji projektu.

Z jednej strony performerka zmierzy się z własną przeszłością – wspomnieniem po członku rodziny, z drugiej zaś ze swoją przyszłością – swoim ciałem zmienionym przez upływ czasu. Performans jest osobistą wiwisekcją relacji rodzinnej, próbą zmierzenia się z faktem przynależności do określonej komórki społecznej, chęcią zrozumienia i poznania siebie przez pryzmat innej osoby.

Idea projektu zrodziła się niedługo po śmierci mojej babki, z którą łączyła mnie intensywna relacja. Niejednokrotnie fantazjowałam, czy będę w przyszłości taka jak ona. Czy będę w ten sam sposób mówiła, poruszała się, czy jej twarz będzie moją twarzą? Jak będę czuła się w takim ciele – starym i zwiotczałym? Czy będę jej przedłużeniem?

MAMUT

Interaktywna forma o wysokości prawie 3 metrów (wraz z trąbą ponad 4 metry), ważąca ok. 50 kilogramów, animowana przed dwóch aktorów poruszających się na szczudłach.

Głównym założeniem projektu jest stworzenie iluzji realności w sposób dotychczas niespotykany. „Mamut” ma przedstawić unikatowe doświadczenia widza w zestawieniu z lalką i postawić pytania o odbiorców teatru lalek. Czy jest tylko dla dzieci? Czy może wprawić w osłupienie dorosłego i na stałe wpisać się w świadomość odbiorców performansu jako animant zastępujący prawdziwe zwierzę np. w cyrkowych lub ulicznych występach?   

Mamuta wybrałem ze względu na siłę lalki, która wnosi całkiem sporo nowych możliwości w animację lalkarską. Jego rozmiar nie jest przypadkowy. Ta forma pozwala na dostrzeżenie mamuta z daleka, natomiast jego charakterystyczne elementy, jak chociażby ciężka trąba, otwierają drogę na rynek cyrkowy czy uliczny, co ucieszy niejednego obrońcę zwierząt.

ENTER THE PUPPET – GOLEM 01

Wirtualna lalka wyposażona w sztuczną sieć neuronową, która za pomocą gestów wykonywanych przez animatora (publiczność), będzie rodziła się, uczyła i wchodziła z nim w relacje. A wszystko to w rzeczywistości wirtualnej. 

Projekt porusza kwestie dotyczące rozwoju technologicznego i szeroko pojętej kreacji. Literacki archetyp Golema stanie się punktem wyjścia do rozważań na temat rysującej się relacji pomiędzy twórcą a jego dziełem. Poprzez wykreowanie w czasie rzeczywistym wirtualnej postaci „Golema 01”, kreator (widz) za pomocą  gogli VR przeniesie się do wirtualnej rzeczywistości, gdzie podda wirtualną lalkę testom, zada jej ćwiczenia. Wykreowany byt, dzięki zaprogramowanej sieci neuronowej, zareaguje na gesty swojego twórcy. Działanie to nie będzie filmem animowanym, a żywą reakcją postaci, która odbierze dane sygnały wyprowadzone przez widza. Sztucznie wykreowana wirtualna rzeczywistość stanie się obszarem zdarzeń,  badań, doświadczeń oraz przeżyć.

Obecnie każdy może być twórcą, dokonania nauk ścisłych sprawiają, że człowiek ma nieograniczone możliwości. Język pradawnych zaklęć i modlitw został zastąpiony przez język programowania. Performans „Enter The Puppet – Golem 01”, w którym będą uczestniczyć widzowie, odzwierciedli zarówno potrzeby, jak i oczekiwania współczesnego człowieka, ale także ukaże dylematy moralne związane z marzeniami o tworzeniu „ludzkich postaci z gliny”. Ze względu na nieprzewidywalność pokazu, wizja o „rodzeniu” się golema tu i teraz może być niepokojąca, ale też fascynująca. Dlatego ją stworzyłem…

 

  • SPEKTAKL „MAKBET” –  Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach

tekst – William Szekspir
adaptacja, reżyseria, scenografia – Adam Walny
kostiumy – Marek Idzikowski
muzyka – Paweł Witulski
występują: Miłosz Pietruski, Anna Iwasiuta- Dudek, Małgorzata Sielska, Andrzej Kuba Sielski, Błażej Twarowski

Jeden z najsłynniejszych dramatów Williama Szekspira „Makbet” to ponadczasowa opowieść o żądzy władzy, determinacji ludzkiego losu, a także źródłach zła w świecie oraz cierpieniu człowieka. Tytułowy bohater sztuki łączy w sobie cechy nieokiełznanego mordercy z wrażliwością i poetycką wyobraźnią. A historia jego zbrodni, choć już powszechnie znanej, nadal inspiruje. Inspiracji tej poddają się nie tylko teatry dramatyczne, lecz także teatry lalkowe, choć w przypadku tych ostatnich, jest to zjawisko rzadkie. Zdaniem reżysera i scenografa spektaklu, uznanego twórcy teatru formy – Adama Walnego, „nie ma szkoły, prototypów, kanonów, na których można się oprzeć w wystawianiu Szekspira i trzeba je dopiero wymyślić”. Zwłaszcza gdy sztukę osadza się w inscenizacji wykorzystującej oryginalne środki plastyczne.

– Figury lalkowe są tym, czym dla teatru dramatycznego są miecze, sztylety i inne narzędzia zbrodni. Lalki są bronią, za którą możemy się schować; która pozwala nam mówić o rzeczach strasznych, nie w bezpośredni sposób – tłumaczy Walny. Klucz do stworzenia świata „Makbeta” w jego ujęciu stanowi idący Las Birnamski, znajdujący się w zasadzie poza fabułą dramatu. To w nim, poza ludzkim doświadczeniem i wyobrażeniem, jest nadzieja. O ile Makbet to melodia, Las Birnamski to akompaniament. Akompaniament trwa, melodia pojawia się i kończy, wewnątrz akompaniamentu…

 

Reżyseria: Frank Soehnle
Lalki i scenariusz: Michael Vogel
Muzyka: Charlotte Wilde
Występuje: Michael Vogel

Fenomen spektaklu „Hamlet” w wykonaniu duetu artystycznego Vogel&Wilde opiera się na umiejętnym kolażu teatralnym i muzyczno-plastycznej grze z tekstem Szekspira.

Postacie, zniekształcone do groteskowych marionetek, wydobywają się ze zgniłej sceny. Ożywiane dźwiękami gitary elektrycznej, Król Klaudiusz i Królowa Gertruda, Hamlet i Ofelia, Klaun i Aktor, ponownie zaczynają swoją grę…

Skrawki słów i dialogów w języku angielskim i niemieckim mieszają się tu z dawną oraz współczesną muzyką, graną na żywo, a lalkarstwo balansuje między stylistyką ciężkiego punku i delikatnej poezji.

 

Liryczny horror na podstawie twórczości Andersena i Rilkego.
Reżyseria- Jana Tumina
Dekoracje, lalki i rekwizyty wykonała Kira Kamalidinova
Światło – Vasilii Kovalev
Muzyka – Iurii Leikin
Występują: Alisa Okeynik, Dima Chupakhin

Podobnie jak nasze ciało, nasz pokój jest odbiciem wszystkich doświadczeń, które kolekcjonujemy przez całe życie. Wszyscy znamy bajkę o pełnej niebezpieczeństw podróży Gerdy. Zastanówmy się jednak… czy Gerda naprawdę musiała wychodzić na zewnątrz, aby odnaleźć Kaja? Co by się stało, gdyby wyruszyła w tę podróż bez opuszczenia pokoju, a ludzie, drogi i dziwne miejsca spotykała zamknięte w przedmiotach? Wówczas jej historia przestałaby być opowieścią o dorastaniu, a stała się metaforyczną grą pamięciową odtwarzającą przeszłość. 

Przedstawienie wprowadza publiczność do świata przedmiotów i słów inspirowanych baśnią „Królowa Śniegu”. To czarująca rzeczywistość pełna dźwięków i lalek, w której Gerda występuje samotnie, podążając za wspomnieniami i refleksjami. W bohaterce, niczym w lustrze, odbijają się inni bohaterowie Andersena, a ona sama nie zauważa upływu czasu, uważając się za małą dziewczynkę szukającą Kaja.

Spektakl „Pokój Gerdy” opowiada o dążeniu do prawdy i związanym z tym lękiem, a także o wieczności, która zawsze jest gotowa, aby się z nami spotkać. To wieczność mieszcząca się w jednym słowie, które wydychamy wraz z ciepłem na zamarznięte okno, po to tylko, aby w końcu zobaczyć coś, co utraciliśmy bardzo dawno temu.  Coś bardzo cennego.

 

  • „FORUM FORM”

„Forum form” to poszerzająca program konkursu Animatus platforma wymiany doświadczeń i idei, związanych z twórczymi poszukiwaniami w obszarze teatru lalek. Podczas spotkania swoje prace zaprezentują studenci i absolwenci szkół artystycznych.

 

  • WYKŁAD „WSPÓŁCZESNE LALKI TEATRALNE”- prof. Marek Waszkiel

Juror konkursu Animatus prof. Marek Waszkiel opowie o współczesnych lalkach teatralnych i najciekawszych zjawiskach w obrębie teatru ożywionej formy.

Marek Waszkiel –  dr hab., historyk teatru lalek, krytyk i pedagog, profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Przez lata związany z Instytutem Sztuki PAN w Warszawie, kierował Wydziałem Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, szefował Białostockiemu Teatrowi Lalek i Teatrowi Animacji w Poznaniu. Autor wielu publikacji o teatrze lalek, współpracuje z wieloma teatrami, festiwalami i szkołami lalkarskimi na całym świecie.

 

  • WARSZTATY LALKARSKIE DAVIDA ZUAZOLI – „NASZE DZIWNE STWORY”

Warsztaty mistrzowskie Davida Zuazoli adresowane do uczestników konkursu Animatus i studentów szkół artystycznych. Ich celem będzie rozwijanie kreatywności w tworzeniu lalek teatralnych przy wykorzystaniu odpadów i materiałów, pozornie nienadających się do użytku. Grupa warsztatowa skonstruuje lalki postaci zarówno ludzkich, jak fantastycznych, odkrywając różne techniki mechanizmów i animacji, dopasowanych do danych form. Ożywianiu zrealizowanych lalek towarzyszyć będzie stwarzanie im własnych rzeczywistości poprzez wybór fabuł i scenografii.

Pochodzący z Chile David Zuazola to aktor, komunikator audiowizualny, scenarzysta, muzyk i lalkarz. Jest laureatem licznych międzynarodowych nagród, swoje prace prezentował w ponad 20 krajach.

——————————————————————————————————————–

Rezerwację miejsc na wszystkie wydarzenia prowadzi Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Rezerwacja telefoniczna:  41 344 – 58 – 36 w godz. 7.30 – 15.30 lub mailowa rezerwacje@teatrkubus.pl (rezerwacja mailowa jest ważna po potwierdzeniu przez teatr).
Sprzedaż biletów w dniu i miejscu prezentacji spektaklu, na 2 godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Cena biletu na spektakle – 20 zł; na pozostałe wydarzenia – wstęp wolny.
Więcej na www.animatuscontest.pl

 

Konkurs „Animatus” jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Prezydenta Miasta Kielce.